zaterdag 30 juli 2011

Huis verkopen aan (een van uw) kind(eren)?


door Regina de Valk

AMSTERDAM - Ik heb een vraag. Eén van mijn kinderen wil mijn woning kopen, met het recht voor mij om tot mijn overlijden daarin te blijven wonen. Hoe bepaal ik de verkoopwaarde van mijn woning? En hoe kan ik voorkomen dat mijn andere zes kinderen bij mijn overlijden niet te kort komen? De woning kan immers in de toekomst weer in waarde gaan stijgen.

U kunt zich afvragen of verkoop van uw huis aan uw kind met behoud van een levenslang woonrecht voor u, tegenwoordig nog zo’n goed idee is.

De woning wordt bij u dan niet meer gezien als een eigen woning (box 1). U kunt eventuele hypotheekrente dus ook niet meer aftrekken.
Als het huis niet meer in box 1 valt, dan kunt u ook geen recht meer hebben op de aftrekpost geen of kleine eigen woningschuld. In plaats daarvan gaat u in box 3 belasting betalen over de waarde van het vruchtgebruik van uw woning (het woonrecht).
Bij uw kopende kind valt de waarde van het bloot eigendom van het huis in box 3. De waarde van een bloot eigendom is de waarde van de woning min de waarde van het vruchtgebruik.
Bij uw overlijden waardeert de fiscus de woning sinds vorig jaar niet langer op de waarde uit de overdrachtsakte, maar op de woz-waarde van het huis bij uw overlijden. De meeste mensen die hun woning in het verleden hebben overgedragen aan hun kinderen bezinnen zich daarom nu op manieren om dit weer ongedaan te maken.
Mochten u en uw kind toch tot verkoop willen overgaan, dan is advies van een deskundige (bijvoorbeeld een notaris) hierbij dus zeker een goed idee. U wilt de fiscale rekening immers niet nodeloos laten oplopen.


- Bron De Telegraaf -

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.